Tips og tricks til mere D-vitamin i hverdagen - Hvad kan du selv gøre?

Tips og tricks til mere D-vitamin i hverdagen

Er du præget af træthed, udmattethed og manglende overskud? Så mangler du måske D-vitamin, ligesom mange andre danskere, inklusivt mig selv. Jeg har samlet lidt tips og tricks, til hvad du selv kan gøre lige her. Her finder du alt fra idéer til kostændringer, samt tilskud i form af vitaminer. God læselyst.

Indlægget er lavet i samarbejde med Novo Vita

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin dannes i huden i sommerhalvåret, og er utrolig vigtigt for kroppens optagelse og omsætning af kalk, og for knoglerne og musklerne. Solen er altså den vigtigste kilde til D-vitamin, og dermed noget os danskere kan risikere at komme i lidt underskud af, henover vinteren.

Fra maj til septemper har du nok aldrig nogle problemer med kronisk træthed, eftersom der er masser af lys, og din krop suger D-vitamin til sig. Men så kommer vinterhalvåret. Her er solens stråler altså ikke stærke nok, til at der dannes D-vitamin i huden, og du tærer derfor på dit lager, som er dannet over sommeren. Nogle mennesker mærker intet til det, mens andre påvirkes enormt af det.

Anbefaling og rabatkode

Jeg anbefaler ikke noget, jeg ikke selv har testet, og det har jeg med disse vitaminer. Jeg kan kun anbefale produktet, og har selv været rigtig glad for det. I denne forbindelse, kan jeg give en rabatkode til Novo Vita, som giver jer 15% resten af marts, på alle deres produkter.
Koden er: CAMILLEMAJA, og du finder deres hjemmeside lige her.

Hvorfor bliver du ramt af vintertræthed?

Nogle mennesker er bare mere sensitive end andre i forhold til mørke, og jeg er en af dem. Jeg har derfor, over en længere periode, taget tilskud af D-vitamin. Og det har hjulpet!
De typiske tegn på vintertræthed er: mangel på energi, større søvnbehov, øget appetit, lyst til sød og fed mad, nedtrykthed og social tilbagetrækning. Det er der nok flere af jer, der kan nikke ja til.

Nu bliver det forhåbentlig snart varmt, og det er også allerede ved at blive lysere. Men hvis du kæmper med de førnævnte symptomer, så kan det klart anbefales. Jeg tager ikke andre vitaminer end D-vitamin og mælkesyretabletter, og jeg føler ikke jeg mangler noget derudover.

Vitamin D-mangel skyldes oftest en kombination af manglende udsættelse for sollys, og at man ikke får nok D-vitamin i kosten. Og her kan du altså selv sætte ind!

Hvad kan du selv gøre?  

Lys

Dagslys, og ikke mindst frisk luft, er en vigtig del af forebyggelsen og behandlingen af vintertræthed og vinterdepression. Det optimale er at du kommer ud, og får mindst en halv times dagslys hver dag. Hvis det ikke er muligt, kan en lysterapilampe også hjælpe.

Sund kost og tilskud af D-vitamin

Uanset om du mangler D-vitamin eller ej, så vil jeg altid anbefale en sund og varieret kost. Hvis du så også går rundt med en lidt energiforladt krop, så er kosten et sted, som du især kan sætte ind på. Gennem kosten kan du netop give dig selv de næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som din krop har behov for. Du opnår at få mere energi og dermed et større overskud.

Hvis du er decideret mangel af D-vitamin, kan det dog være lidt svært at få dit behov dækket gennem kosten. Selvom du kan komme i bedre humør af en varieret og sund kost, så kan det være din krop stadig mangler noget.
D-vitamin findes kun i større mængder i fede fisk, som fx laks, sild og makrel, som det måske ikke er alle der spiser. Derudover forekommer D-vitamin i begrænset mængde i kød, mælk, ost og æg, og stort set ikke i planter. Om vinteren er det derfor ekstra vigtigt at spise D-vitaminrige fødevarer, og eventuelt med et tilskud af D-vitamin.

Motion 

Jeg ville også anbefale en form for bevægelse i løbet af ugen, da dette også påvirker dit energiniveau, og det har en positiv indvirkning på humøret. Her skal du vælge den motionsform der gør dig glad. Det vigtigste er at bevæge sig.

Søvn  

Og sidst men ikke mindst. Søvn! Forsøg at få indarbejdet nogle faste søvnmønstre, så du får en mere regelmæssig søvn. Jeg ved godt det ikke altid er muligt, men det kan da være noget, som du måske selv skal tænke over.

Det bedste du kan gøre er at lytte til din krop. Der er mange (inklusiv mig selv), som lige ser et afsnit mere, selvom man faktisk er træt. Her skal du/og jeg, være bedre til bare at slukke fjernsynet, og lukke øjnene. Du vil også opleve at dit energiniveau stiger, efter en ordentlig nats søvn.

Lige til sidst vil jeg nævne at det ikke er alle der mangler D-vitamin – Få det tjekket hos din læge hvis du er i tvivl. Tak fordi du læser med, og jeg håber du blev lidt klogere på området. 

Læs også

Ingen kommentarer

    Skriv et svar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.