Opskrift: Sund og nem rabarberkompot til alle måltider

Rabarberkompot

DSC_1492

Endelig blev det tid til rabarber! De er så nemme at arbejde med, og der skal ikke den store kok til at lave noget lækkert med dem. Igår lavede jeg en opskrift på en nem rabarberkompot, som jeg nu vil dele med jer.

Rabarber er en virkelig sund og fiberrig råvare og de fleste af os tror faktisk at rabarber er en frugt, men det er faktisk en grønsag.
Grøntsagen er både sunde og lækre at bruge i mad og indeholder ikke ret mange kalorier, men derimod en masse fibre, plantenæringsstoffer og C vitaminer. Stænglerne er røde, og det skyldes deres høje indhold af anthocyaniner, som har antioxidanteffekt i kroppen.
Rabarber er syrlige i smagen, da de indeholder en del oxalsyre. Ofte skal oxalsyrens skarpe smag modsvares af store mængder sukker, men jeg har lavet en rabarberkompot, hvor sukkerindholdet er lavt, men den smagsmæssige oplevelse i top. Hvis du helt vil undlade sukker, så smag eventuelt til med honning, sødemiddel, etc. Jeg bruger selv aldrig sødemiddel, da jeg synes det får en kunstig smag.
Opskriften er til ca. 2 dl kompot.

Opskrift:

  • 8 dl rabarber
  • 2 spsk rørsukker
  • 2 vaniljestænger

 

Fremgangsmåde:

  • Skyl dine rabarber i koldt vand og skær dem i 1 cm tykkelse. Husk ikke at smid enden ud, da den er fyldt med god smag – Rens den blot
  • Smid rabarber, rødsukker og vaniljestænger (korn og bælg) i en gryde og lad det stå i 20-30 minutter. Så kan rabarberen stå at suge det søde
  • Varm langsomt op og rør konstant, mens du sætter varmen op
  • Det tog ca. 10 minutter før min kompot var lidt udkogt. Du bestemmer selv hvor udkogt du vil have din kompot – Jeg synes selv at det er lækkert når det er lidt chunky

Spis din kompot sammen med en ostemad, havregrød, pandekager og det er også super lækkert sammen med aftensmaden!

DSC_1509

God fornøjelse 😉

Læs også

Ingen kommentarer

    Skriv et svar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.