Sundhedssnak: 10 sunde og nemme mellemmåltider

Den lille sult – 10 hurtige og sunde mellemmåltider

IMG_9538

De fleste klienter jeg har haft, har ofte et “problem” med mellemmåltiderne. Enten så når de dem ikke, eller også tyer de til slikskålen på arbejdet, eller noget helt tredje.

Det er ikke et decideret problem, ikke at spise mellemmåltider. Jeg anbefaler dog altid mine klienter at være forberedt, hvis nu sulten melder sig, og der er længe til næsten hovedmåltid. Det er meget forskelligt, hvordan ens rytme er mht. mad. Og lad os lige få noget slået fast. Du skal ikke spise mellemmåltider, hvis du ikke har lyst. Nogle kan godt lidt at spise 6 gange om dagen, og nogle trives bedst ved 3. En anden ting er, at det også er sundt at føle sult en gang imellem – så lærer du din krop bedre at kende. Men det er en helt anden snak.

Læs også: Få styr på basislageret

Mange overspiser også til de tre hovedmåltider, og der synes jeg et let mellemåltid kan være en rigtig god idé.
Ønsker du at tabe dig, kan du også sagtens spise flere mellemmåltider om dagen. Det kræver blot et energiunderskud – altså at du spiser færre kalorier, end du forbrænder. Om du opnår et vægttab henover en uge, afhænger af det antal kalorier, du har ligget i energiunderskud.

Det ideelle mellemmåltid:
Når jeg bygger mit mellemmåltid op, sørger jeg altid for at der er nogle fibre, så jeg opnår en god mæthedsfornemmelse. Jo flere fibre, jo bedre er mæthedsfornemmelsen og du oplever ikke så ofte, at du bliver sulten igen.
Find ud af hvad der fungerer for dig!

10 hurtige mellemmåltider

  1. En skive groft rugbrød med magert kødpålæg med grønt/frugt
  2. Gnavegodt: lidt forskellige grøntsager evt. med hummus til
  3. Et bæger yoghurt/skyr/græsk yoghurt med lav fedtprocent, med lidt frugt og gryn/nødder
  4. En skive serranoskinke snoet omkring asparges eller bladselleri, som du kan have med dig i små pakker
  5. En pose med frisk blandet frugt + lidt nødder eller en skive rugbrød
  6. En fuldkornsbolle med en skive magert pålæg
  7. Et lille bæger hytteost med friske krydderier og grønt
  8. To fiberkiks med 3 spsk. mager hytteost eller rygeost og purløg, rødløg og radise
  9. En skive rugbrød med 1 skive magert pålæg pyntet med salat, sennepspickles og karse
  10. Den lidt søde version: En skive groft knækbrød, 1 skive pålægschokolade – evt. med lidt banan

Håber den gav lidt inspiration, til den lille sult! Du er som altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller ønsker et forløb. Læs mere om de forskellige forløb og priser her.

Opskriften på den lækre hummus, som ses øverst, kan findes her.

Læs også

Ingen kommentarer

    Skriv et svar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.