Overnatning på Hotel Kong Frederik + Konkurrence

Fordele ved konditions -og styrketræning

Camille Maja Fitness

Min træning har altid været meget forskellig, og jeg laver både konditions -og styrketræning. Jeg har personligt aldrig været fan af at løbe langt, så mit fokus har altid været intervaller. Jeg ser ingen grund til at lave noget, som jeg virkelig hader, og det vil jeg aldrig anbefale mine klienter til. Find ud af hvilken form for træning, som du kan lide, så opnår du de bedste resultater!

Både konditions -og styrketræning har sundhedsmæssige fordele, og valget afhænger af hvad du ønsker. Hvis du gerne vil være stærk, så er styrketræning vejen frem, men hvis du gerne vil være bedre/gøre din tid hurtigere, på et bestemt antal km’er, så er konditiontræning vejen frem. Dog vil jeg nævne at du uanset hvad, altid burde lave en form for opvarmning.
Hvis dit mål er vægttab, vil jeg altid anbefale begge dele. Med en kombination, bibeholder du bedre din muskelmasse, samt opnår en bedre forbrænding. Jo mere muskelmasse du har, jo højere bliver dit hvilestofskifte ? og jo mere forbrænder du også.

Læs også: Kvinder og styrketræning

Fordele ved konditionstræning

  • Større og stærkere hjerte
  • Du får en øget blodvolume, som dermed transporterer mere ilt rundt i kroppen
  • Forbedre lungekapacitet
  • Forbedret kondition
  • Lavere hvilepuls
  • Øget udholdenhed
  • Mindsker risikoen for livsstilssygdomme
  • Øger livskvaliteten
  • Et øget antal af små blodkar (kapillærer) –> den ekstra iltleverance kan udnyttes og du opnår en bedre iltoptagelse

Hvis det kniber med at afsætte tid til træning, skal du derfor fokusere på at træne hårdt i den tid, du har til rådighed. Dette kan gøres effektivt gennem intervaltræning, dvs. konditionstræning, der pendler mellem høj og lav intensitet.

Fordele ved styrketræning

  • Opbygger muskelmasse
  • Forbedrer din evne til at udføre dagligdags aktiviteter. Jo stærkere og mere udholden du er, jo lettere bliver det at udføre de daglige aktiviter
  • Højere efterforbrænding
  • Styrketræning under et vægttab, mindsker risikoen for at tabe meget muskelmasse
  • Mindsker risikoen for gigt, som er et stort problem for mange ældre
  • Forbedrer din balance og stabilitet. Jo stærkere dine muskler er, jo bedre bliver din balance. Du reducerer dermed risikoen for faldulykker
  • Stærkere knogler og hermed en reduktion af skader
  • Minimerer risikoen for knogleskørhed. Inaktivitet og aldring fører til nedsat knogletæthed, som kan ende ud i knogleskørhed. Styrketræning øger netop knogletætheden som forebygger knogleskørhed
  • Øger livskvaliteten: styrketræning nedsætter risikoen for depressioner, fordi kroppen frigiver endorfiner når du træner. Du får det meget bedre med dig selv. Styrketræning mindsker også stress
  • Nedsætter blodtrykket, og er derfor vigtig for personer med forhøjet blodtryk. Det styrker samtidig hjertet, så det slår mere effektivt
  • Kan øge din præsentationsevne i andre sportsgrene
  • Forbedre kroppens følsomhed overfor insulin

Har du brug for en kostplan, en træningsplan, eller begge dele? Læs mere under forløb!

Alle billeder er taget af Christopher Mertz.

2 kommentarer

  • Søren Høyer

    Wauv sikken nogen flotte billeder 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Camillemaja

      Hej Søren, mange tak 🙂 Dejligt at høre.
      God dag til dig.
      Vh Camille

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Overnatning på Hotel Kong Frederik + Konkurrence